Page tree


Här hittar du de vanligaste frågorna som ställs för tjänsten på webben

Tillbaks till första sidan



Varför ser jag endast mitt kundmärke på fakturan och inte transaktionsnamnen?

I specifikationen på fakturan har beskrivningsfältet ett begränsat antal tecken. Om kundmärket är för långt klipps annan information bort.
Försök minimera antal tecken i kundmärket så att de tre siffrorna i transaktionen kommer med. 

Varför kan jag inte längre hämta hem akter?

När den senaste versionen av systemet för hämtning av akter släpptes så ändrades hämtning och visning så att akten visas direkt i webbläsaren i stället för att laddas ner lokalt.
Läs mer om detta här 

Hur ska användarnamnet se ut?

Användarnamnet i tjänsten är lika med en mailadress och kan bara finnas på ett avtal. För att t.ex. kunna få ett nytt lösenord måste mailadressen vara giltig. Om mailadressen ändras går det enkelt att byta till den  nya under Verktyg/Admin. Längst ner på sidan görs uppdateringen.

Hur ska lösenordet anges?

Lösenord ska bestå av minst 8 tecken.

Hur får jag ett nytt lösenord om jag glömt det gamla? 

Om lösenordet glöms bort går det att få ett nytt genom att klicka på "Glömt lösenord" på inloggningssidan och följa instruktionerna.

Jag kan inte se förra månadens historik 

Innevarande månads historik visas automatiskt på sidan. Om tidigare månads historik önskas så beställs den genom att ange tidsperiod. Historiken skickas som en zippad Excel-fil till den mailadress som finns angiven. Alla användare kan se sin egen Historik medan den som är gruppadministratör på avtalet kan se användningen för samtliga användare på avtalet.

Jag får bara ut en sida vid utskrift trots att informationen är längre

En del skrivarinställningar få denna effekt. För att få hela utskriften kan en pdf skapas först och sedan skrivas ut.

Vilken information kan jag hämta? 

Det finns ett antal olika transaktioner att välja på, vilka de är och deras innehåll kan du se på denna sida

Kan jag söka fastighet med hjälp av koordinater? 

Under Kartstöd finns möjlighet att ange koordinater i SWEREF 99 och få fastighetsbeteckning som svar

Jag hittar inte längre någon uppgift om Ajourförande inskrivningsmyndighet. Vart finns det? 

Informationen finns för vissa av våra transaktioner, t.ex. "036 Allmän".
Inskrivningsmyndigheter finns på 7 orter i Sverige: Härnösand, Skellefteå, Mora, Norrtälje, Eksjö, Uddevalla och Hässleholm.
Behöver du komma i kontakt med någon av dessa når du alla via telefon 0771-63 63 63 

Min webbläsare Explorer har problem med FastighetSök. Vad gör jag?

I de senare versionerna av webbläsaren Explorer har hanteringen av lagring av tidigare besökta platser genomgått en förändring.
Detta kan ställa till det för dig som använder FastighetSök.
För att komma tillrätta med detta kan du behöva tömma ditt cacheminne (lagrade internetsidor). 
Hur du tar bort webbcachen i Internet Explorer (IE) beror på IE- och Windows-version men alternativen för att ta bort cachade sidor finns under Verktyg (Internetalternativ eller Säkerhet) och sedan Webbhistorik i ditt webbläsarfönster. Du kan även hitta information på nätet, t.ex. på http://support.sitoo.com/se/toem-cache-i-microsoft-internet-explorer.htm

Varför står det fel inskrivet ägarnamn? 

Det namn som står under "inskrivet ägarnamn" är det namn (företagsnamn eller personnamn) som gällde när fastigheten övertogs. Det skrivs ut i de fall denna namnuppgift skiljer sig från den som finns upptagen under lagfartsinformationen. När en namnändring sker måste detta anmälas till Lantmäteriets inskrivningsavdelning för att uppdatering av fastighetsregistret ska kunna ske.


Innehållsförteckning

  • No labels